Algemene Voorwaarden
Algemene voorwaarden van de besloten vennootschap Signdirect Nederland BV gevestigd in Holten.
1. Definities
Met “klant” wordt hierna bedoeld: de afnemer van goederen en diensten van Signdirect Nederland BV. Met de term “schriftelijk” wordt bedoeld: een vastlegging via internet, e-mail of per brief.
2. Toepassing van deze voorwaarden en uitsluiting, toepassing voorwaarden van de klant
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van Signdirect Nederland BV en op alle overeenkomsten tussen de klant en Signdirect Nederland BV. Algemene voorwaarden die door de klant worden gehanteerd, zijn van toepassing uitgesloten.
Let op!
Aangezien stickers een "maat product" zijn, is het herroepingsrecht niet van toepassing op de verkoop aan zowel bedrijven als consumenten.
3. Aanbieding, totstandkoming van een overeenkomst
De overeenkomt tussen de klant en Signdirect Nederland BV komt niet reeds tot stand doordat de klant opdracht geeft n.a.v. een aanbod van Signdirect Nederland BV, maar pas doordat Signdirect Nederland BV de opdracht van de klant schriftelijk bevestigt (“opdrachtbevestiging”). Aanbiedingen van Signdirect Nederland BV zijn dan ook niet bindend in die zin, dat zij nog slechts door de klant behoeven te worden aanvaard om een overeenkomst tot stand te brengen.
4. Annulering
Wil de klant de met Signdirect Nederland BV gesloten overeenkomst annuleren, dan dient hij Signdirect Nederland BV een schriftelijk bericht van annulering te sturen. De annulering heeft pas effect, nadat het annuleringsbericht door Signdirect Nederland BV schriftelijk is bevestigd. De klant kan niet meer annuleren nadat Signdirect Nederland BV aan de klant de statusvermelding “in productie” heeft gestuurd.
5. Opmaak en specificaties van de stickers en verantwoordelijkheid daarvoor
- 5.1 De klant krijgt op zijn schriftelijk verzoek zonder kosten een materiaalmonster toegestuurd met het oog op de bestelling van stickers. Aan de hand daarvan kan de klant de stickerkwaliteiten beoordelen. Bestelt de klant stickers zonder een materiaalmonster te hebben aangevraagd, dan kan hij niet reclameren over de stickerkwaliteit behalve in het kader van de garantie volgens 8.1.
- 5.2 Nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, geeft Signdirect Nederland BV de klant schriftelijk bericht dat hij de gewenste opmaak van de stickers kan opsturen naar Signdirect Nederland BV. Dat opsturen gebeurt volgens de procedure en specificaties (hierna gezamenlijk: “aanleverspecificaties”) die staan vermeld op de website fleetsupport.signdirect.nl. Een toezending niet volgens de aanleverspecificaties hoeft Signdirect Nederland BV niet te aanvaarden. Fouten, afwijkingen of storingen die zich voordoen bij het (elektronisch) opsturen van de opmaak, zijn uitsluitend het risico van de klant. Signdirect Nederland BV heeft daarvoor geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid.
- 5.3 De klant kan ervoor kiezen dat Signdirect Nederland BV een controle uitvoert nadat de bestanden met de opmaak zijn opgestuurd (“controle bestanden”). In dat geval gaat Signdirect Nederland BV na of de opgestuurde bestanden voldoen aan de technische eisen voor drukken en controleert Signdirect Nederland BV de bestanden op conformiteit met de aanleverspecificaties. Signdirect Nederland BV beoordeelt in het kader van de “controle bestanden” niet of het aangereikte bestand onjuistheden of vergissingen bevatte, in tekst, creativiteit of kleur e.d.
- 5.4 De klant houdt rekening met het feit dat kleuren – van sticker producten en opmaakbestanden - zoals weergegeven in een eigen print-out van de klant of zoals getoond op een beeldscherm bij de klant, in zekere mate zullen afwijken van de kleur van de stickers na productie. Een dergelijke afwijking geeft de klant geen aanspraak wegens tekortkoming. Een objectief bepaalde standaardkleur geldt alleen als dat is vastgelegd in de opdrachtbevestiging.
Afwijkingen tot 5 procent in formaat zijn toegestaan en geven de klant geen aanspraak wegens tekortkoming. De afwijking wordt bepaald door vergelijking (i) in geval van “controle bestanden”: met het bestand zoals door Signdirect Nederland BV ontvangen en (ii) in andere gevallen: met het afdrukvoorbeeld in PDF. Ook indien een standaardkleur geldt is een afwijking van toegestaan.
6. Prijs, betaling
- 6.1 Voor de vraag welke prijs en betalingswijze zijn overeengekomen, is uitsluitend bepalend wat er staat in de opdrachtbevestiging. Opgegeven prijzen zijn exclusief BTW tenzij anders aangegeven. De overeengekomen prijs is franco afleveradres, mits dit een adres in Nederland is, tenzij anders is aangegeven in de opdrachtbevestiging.
- 6.2 Is vooruitbetaling afgesproken, dan wordt de opdracht pas uitgevoerd nadat de klant het volledige bedrag heeft betaald. Niettemin kan Signdirect Nederland BV kosten die zij maakte voordat betaling werd ontvangen, in rekening brengen in geval van annulering.
Is betaling op rekening afgesproken, dat zal klant het factuurbedrag betalen binnen 14 dagen na factuurdatum. Signdirect Nederland kan in dit geval vooruitbetaling of betaling onder rembours vragen indien Signdirect Nederland BV (naderhand) reden heeft te vrezen dat betaling op rekening niet tijdig zal geschieden.
- 6.3 Kosten van girale betaling zijn voor de klant. De klant heeft niet het recht om de verplichting tot betaling te verrekenen met een vordering op Signdirect Nederland BV.
- 6.4 Bij overschrijding van de betalingstermijn is de klant automatisch in gebreke. Signdirect Nederland heeft dan aanspraak op vergoeding van de wettelijke handelsrente (artikel 6:119a BW) met ingang van de dag waarop uiterlijk betaald had moeten worden. Ook heeft Signdirect Nederland BV aanspraak op vergoeding van kosten van incasso. Die kosten worden gesteld op 15 procent van het factuurbedrag maar Signdirect Nederland BV heeft aanspraak op vergoeding van een hoger bedrag indien de werkelijke kosten hoger zijn.
7. Levering, risico tijdens vervoer
- 7.1 Levering aan de klant binnen Nederland geschiedt binnen kantooruren 09.00-18.00 uur op werkdagen, via een passend vervoer in opdracht van Signdirect Nederland BV. Daarbij worden stickers op de gebruikelijke wijze verpakt.
- 7.2 De kosten van het vervoer naar een afleveradres binnen Nederland zijn voor Signdirect Nederland BV, tenzij anders is aangegeven in de opdrachtbevestiging. Het risico van verlies of beschadiging van de stickers tijdens het vervoer ligt evenwel altijd volledig bij de klant, vanaf afgifte aan de vervoerder. De klant zal de vervoerder moeten aanspreken wegens schadevergoeding bij verlies en beschadiging. Afwijkende afspraken over vervoer en/of verpakking verbinden Signdirect Nederland BV alleen indien ze schriftelijk door Signdirect Nederland BV werden aangegaan.
- 7.3 In de door Signdirect Nederland BV opgegeven levertijden wordt gerekend vanaf het moment dat de bestelling in productie is genomen volgens de statusvermelding door Signdirect Nederland BV. De levertijden die Signdirect Nederland BV opgeeft zijn een indicatie; zij houden geen zogenaamde “fatale termijn” in die leidt tot aansprakelijkheid van Signdirect Nederland BV bij overschrijding. Er geldt alleen een fatale termijn indien Signdirect Nederland BV die verplichting schriftelijk heeft aanvaard, met uitdrukkelijke aanduiding dat het een fatale termijn is.
Overschrijding van de indicatieve levertermijn, verleent de klant geen aanspraken wegens tekortkoming. Wordt een indicatieve levertermijn met meer dan 30 dagen overschreden, dan kan de klant de order schriftelijke annuleren. In afwijking van artikel 4 geldt dan dat de annulering niet tot enige kosten voor de klant kan leiden.
- 7.4 Kan geen aflevering plaatsvinden om redenen die bij de klant liggen, dan wordt nog één keer zonder kosten een bezorging gedaan. De levertermijn wordt verlengd met de vertraging die dan optreedt, ook een fatale levertermijn. Lukt het dan weer niet om de goederen af te geven, dan zal Signdirect Nederland BV de goederen voor rekening van de klant beschikbaar houden, tot nader order, maar maximaal 30 dagen. Binnen die 30 dagen kan de klant alsnog geleverd krijgen, tegen betaling van de kosten van opslag en (her)levering. Zijn de 30 dagen verstreken, dan kan Signdirect Nederland BV zich van de goederen ontdoen, voor rekening van de klant. De koopprijs wordt verschuldigd na eerste aanbieding. De koopprijs blijft verschuldigd als Signdirect Nederland BV zich van de goederen ontdoet.
8. Waartoe de overeenkomst Signdirect Nederland BV verplicht, reclameren
- 8.1 Signdirect Nederland BV zal de stickers leveren met de specificaties en hoedanigheden zoals weergegeven in de opdrachtbevestiging, met inachtneming van hetgeen daarover in deze algemene voorwaarden is bepaald, bijvoorbeeld over toegelaten afwijkingen. Signdirect Nederland BV staat er alleen voor in dat de stickers in algemene zin geschikt zijn voor het doel waarvoor het bestemd is. Signdirect Nederland BV geeft geen garantie dat de stickers geschikt zijn voor enige bijzonder doel, in het algemeen of een bijzonder doel dat de klant voor ogen heeft. Het maakt daarbij niet uit of de klant dit bijzondere doel aan Signdirect Nederland BV heeft medegedeeld.
- 8.2 De klant zal binnen acht dagen na levering nagaan of het geleverde voldoet aan de overeenkomst. Dit betreft in ieder geval: aantal, opmaak, kleurstelling en andere uiterlijk waarneembare aspecten. Reclamatie van de klant op de hier bedoelde punten dient per aangetekende brief aan Signdirect Nederland BV te worden doorgegeven, binnen de gestelde termijn. Reclamatie over andere aspecten dan hiervoor bedoeld, moet de klant binnen acht dagen na ontdekking per aangetekende brief aan Signdirect Nederland BV doorgeven.
De klant kan niet meer reclameren als drie maanden zijn verstreken na de levering.
Bij iedere reclamatie moet nauwkeurig opgave worden gedaan van de klacht, onder bijsluiting van foto’s van de stickers waarover wordt gereclameerd. Werd inmiddels een factuur ontvangen, dan moet ook een kopie van de factuur worden meegestuurd. Na ontvangst van een tijdige reclamatie volgens de juiste procedure, zal Signdirect Nederland BV met bekwame spoed de klacht onderzoeken en contact opnemen met de klant.
- 8.3 Wordt de termijn voor reclamatie overschreden, dan heeft Signdirect Nederland BV het recht om de klacht af te wijzen en is Signdirect Nederland BV niet aansprakelijk voor de betreffende tekortkoming.
- 8.4 Als Signdirect Nederland BV de reclamatie van de klant als juist heeft aangemerkt, zal de klant op eerste verzoek van Signdirect Nederland BV de betreffende stickers aan Signdirect Nederland BV retourneren. De vervoerskosten zijn dan voor rekening van Signdirect Nederland BV. Indien de klant de stickers ongevraagd retourneert zijn de vervoerskosten voor rekening van de klant, ongeacht of de reclamatie volgens Signdirect Nederland BV terecht was of niet.
- 8.5 De klant kan niet reclameren over de stickers indien de stickers door de klant normaal wordt gebruikt of indien sprake is van onjuiste opslag of gebruik.
- 8.6 Indien de klant terecht reclameert over de stickers, heeft Signdirect Nederland BV de verplichting maar ook het recht om, met herstel van de tekortkoming, de stickers opnieuw te leveren of het ontbrekende aanvullend te leveren. Die (her)levering zal geschieden met bekwame spoed. De klant heeft geen aanspraak op ontbinding of beëindiging van de overeenkomst. Als herlevering bezwaarlijk is voor Signdirect Nederland BV, kan Signdirect Nederland BV kan er voor kiezen om de opdracht te ontbinden en de koopprijs te crediteren.
9. Beperking van aansprakelijkheid van Signdirect Nederland BV
- 9.1 De aansprakelijkheid van Signdirect Nederland BV in verband met de levering van de stickers aan de klant – zowel de aansprakelijkheid uit overeenkomst als die volgens de wet – is beperkt, zoals hierna aan te gegeven.
- 9.2 In geval van tekortkoming geldt het bepaalde in 8.7, maar heeft de klant geen aanspraak op ontbinding of beëindiging van de overeenkomst. De klant heeft in dat geval geen (verdere) aanspraken jegens Signdirect Nederland BV.
- 9.3 Signdirect Nederland BV is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, van de klant of van derden. Onder indirecte schade of gevolgschade wordt onder andere verstaan: reputatieschade, verlies aan goodwill, omzet/winstderving.
De aansprakelijkheid van Signdirect Nederland BV is altijd beperkt tot het factuurbedrag inclusief BTW van de opdracht waarin de aansprakelijkheidstelling door de klant of de derde haar oorzaak vindt. Betreft de (oorzaak van) aansprakelijkstelling een deellevering, dan wordt het aansprakelijkheidsmaximum bepaald door de waarde van dat onderdeel van de opdracht.
- 9.4 De beperking van aansprakelijkheid vervalt bij opzet of aan opzet grenzende grove schuld van de leiding binnen Signdirect Nederland BV, maar niet bij opzet of aan opzet grenzende grove schuld van personeel, hulppersonen of leveranciers van Signdirect Nederland BV.
- 9.5 Signdirect Nederland BV is niet aansprakelijk voor de aspecten van de levering waarvoor de klant zelf de verantwoordelijkheid heeft of het risico draagt. Dit betreft onder andere de opmaak die door de klant werd goedgekeurd zoals bepaald in 5.3. Signdirect Nederland BV is ook niet aansprakelijk voor aspecten die vallen binnen de afwijkingen die toelaatbaar zijn zoals elders in deze voorwaarden bepaald.
- 9.6 De klant zal Signdirect Nederland BV vrijwaren en schadeloosstellen, als Signdirect Nederland BV wordt aangesproken door een derde in verband met geleverd drukwerk en het betreffende manco, in de verhouding tussen de klant en Signdirect Nederland BV, niet voor rekening of risico van Signdirect Nederland BV komt maar van de klant. Het kan dan ook gaan om overschrijding van een aansprakelijkheidsmaximum.
10. Eigendomsvoorbehoud
Signdirect Nederland BV blijft eigenaar van geleverd stickers totdat de klant alle verplichtingen jegens Signdirect Nederland BV heeft voldaan die voortvloeien uit de betreffende levering van stickers of uit overeenkomstige transacties die partijen met elkaar hebben gedaan en zullen doen. De klant kan de stickers, waarvan de eigendom door Signdirect Nederland BV wordt voorbehouden, gebruiken in de normale uitoefening van zijn bedrijf. De klant is niet bevoegd om deze zaken te vervreemden of daarop een recht van zekerheid te vestigen ten behoeve van derden.
11. Inbreuk op rechten van derden
De klant staat er jegens Signdirect Nederland BV voor in dat de opmaak van de stickers, zoals bepaald door de klant, geen inbreuk maakt op rechten van derden, in het bijzonder het auteursrecht van derden. De klant vergoedt Signdirect Nederland BV alle schade en nadeel die Signdirect Nederland BV lijdt indien en doordat de door Signdirect Nederland BV geproduceerde stickers inbreuk maakt op rechten van derden. De klant vrijwaart Signdirect Nederland BV tegen aanspraken van derden op dit punt.
Signdirect Nederland BV het recht om kopieën te maken en te behouden van de opmaak, ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst met de klant.
12. Overmacht
Partijen zijn niet aansprakelijk wegens tekortkoming indien er sprake is van overmacht.
Onder overmacht wordt aan de zijde van Signdirect Nederland BV in ieder geval verstaan: oorlog, onrusten en vijandelijkheden van welke aard ook, blokkade, boycot, natuurrampen, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, verhindering en onderbrekingen van transportmogelijkheden, storingen in het bedrijf, in- en uitvoor beperkingen of verboden, belemmeringen veroorzaakt door maatregelen wetten of besluiten van internationale, nationale en regionale overheidsinstanties. Voor zover dat van toepassing kan zijn, is ook sprake van overmacht aan de zijde van Signdirect Nederland BV indien de hiervoor bedoelde omstandigheden zich voordoen bij hulppersonen of toeleveranciers van Signdirect Nederland BV.
13. Toepasselijk recht en geschillen
Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Geschillen worden ter beslissing voorgelegd aan de rechtbank Almelo die bij uitsluiting bevoegd is.